Overgewicht kind

obesitas

Overgewicht kind: BMI test

Hoe weet je nu of je kind te dik is? Dit kan je meten door een eenvoudige BMI test te doen. BMI betekent Body Mass Index en geeft de waarden aan van hoe zwaar je kind zou mogen zijn. Er zijn twee tabellen: een voor jongens en een voor meisjes. Er wordt vervolgens ook gekeken naar de leeftijd. De BMI wordt uitgerekend door het gewicht te delen door de lengte in meter en dan wederom te delen door de lengte. BMI = gewicht/lengte/lengte. Nadat de BMI berekend is moet men de range opzoeken die bij de leeftijd hoort.

Voorbeeld BMI kind
Een voorbeeld: een meisje van 16 jaar heeft een gezond gewicht als ze in de range 15,98 – 23,94 valt. Als het meisje 60kg weegt en 1.70 meter lang is dan wordt de rekensom 60kg/1.7meter/1.7meter = 20.76. Ze heeft dus een gezond gewicht. Zou het meisje van 1.70 lang en 60kg gewicht nu 11 jaar oud zijn dan is ze te dik voor haar leeftijd. De BMI range van een gezond gewicht voor een meisje van 11 jaar is 13,79 – 20,74. De meting is een indicatie dat het met de gezondheid wel goed is. Volwassenen (18-70) die een uitkomst hebben van 25 en meer hebben overgewicht.



overgewicht kind gezondheidsproblemen

Kinderen met overgewicht lopen meer risico op gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes. Ook psychisch kan het kind er onder lijden (pesten).

Dieet kind?

Over het algemeen wordt het niet aanbevolen dat kinderen op dieet gaan. Bij een ernstig overgewicht (obesitas) kan men het best advies vragen aan de huisarts of GGD. Als ouder kan je ervoor zorgen dat het gewicht van het kind gelijk blijft of langzaam afneemt. Allereerst is het belangrijk dat men eet voordat men naar de school of het werk gaat. Mensen die een goed ontbijt hebben gegeten hebben minder trek in snacks en zijn meer geconcentreerd. Het drinken van limonade en vruchtensappen uit pakken moet beperkt worden (zit veel suiker in). Beweging (fietsen), buiten spelen en sporten doen kinderen goed.