Cosmetica en anti-rimpelcreme

In 2013 werd door de Nederlandse bevolking voor bijna 2.8 miljard euro besteed aan cosmetica. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Nielsen dat een jaarverslag maakte in opdracht van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Koplopers in de uitgaven waren de parfums (470 miljoen euro), huidverzorging (461), haarverzorging (392) en make-up (364). Aan scheerproducten werd het minst uitgegeven (25 miljoen); dit is een markt dat ieder jaar kleiner wordt. Het overgrote deel van de cosmetica wordt via de drogisterijen, parfumerien en supermarkten verkocht. De internetverkopen bedragen in Nederland zo rond de 4-5% van het totaal.




Rimpelcreme die wel helpt

Talloze onderzoeken hebben het bewezen: er bestaan geen crèmes die bestaande rimpels laten verdwijnen. Toch werd in 2013 zo’n 460 miljoen euro uitgegeven aan huidverzorgingsproducten. Veel vrouwen kopen anti-rimpelcremes bij de drogisterij en parfumerie. Het Franse bedrijf Lancôme verkocht in 2012 zelfs een gezichtscrème met stamcellen voor de prijs van €295. Deskundigen zeggen dat de goedkoopste potjes met huidverzorging even goed zijn als de dure exemplaren. Wat wel helpt is Vitamine A zuur dat dode huidcellen verwijdert en de huid egaler maakt. Vitamine A zuur wordt gebruikt als anti-acnémiddel en is alleen verkrijgbaar op recept bij de apotheek. Het is vrij sterk en kan de huid ernstig irriteren. Kleinere rimpels verdwijnen ermee na een aantal maanden gebruik. Ook online is de creme te bestellen mits de gebruiker aangeeft dat het voor acne is. Een onderzoekarts van een cosmetische kliniek zegt dat de beste bescherming tegen rimpels komt van huidcremes met SPF (sun protection factor).
UV-straling van de zon is immers ook in de winter.

Mannencosmetica

De uitgaven aan mannencosmetica daalde naar 428 miljoen euro. Het zijn voornamelijk vrouwen die de persoonlijke verzorgingsproducten van hun mannen kopen. Alleen bij de parfums van mannen was een kleine groei te zien. Topnamen bij de heren parfum zijn Tom Ford, Hermes, Lancome, DIOR en Yves Saint Laurent. Bij de Bijenkorf kost een flesje Patchouli Absolu Eau de Parfum Decanter (van Tom Ford) €450. Een 7-delig nagelset in etui van Zwilling J.A. Henckels kost €299. Een flesje Acqua di Parma is er voor €172. Goedkoopst in prijs bij de luxe merken zijn de shampoo en scheergel van Biotherm, Rituals en Kiehl’s (€ €8-€10). Bij de Kruidvat parfums zijn de voordeligste mannenmerken Daniel Hechter Caractere, Tabac Original, Axe en Playboy. De duurdere parfums zijn Jean Paul Gaultier Le Male Eau de Toilette (€56), Van Gils (€40) en Issey Miyake l’Eau d’Issey Pour Homme Eau de Toilette (€40).

Vrouwen cosmetica

Voordelige damesgeuren zijn Essence (€3.30), Gloria vanderBilt No. 1 Eau de Toilette (€4.50) en Vogue (€5). Toppers bij Kruidvat zijn ean Paul Gaultier Classique Eau de Toilette (€45)Nina Rici (€43) en Giorgio Armani Diamonds Woman Eau de Parfum (€40).