Afvallen door fietsen

fietsen op de dijk
Veel mensen ervaren afvallen als een voortdurende strijd tegen het lichaam (en de geest). Er zijn zoveel verschillende methodes; welke methodiek past het best bij jou? En niet onbelangrijk, wat kost het? Is afvallen door te fietsen een goed plan?

Fietsen calorieën verbranden

Een verantwoorde manier om af te vallen is fietsen. Hoeveel calorieën je hiermee verbrandt is afhankelijk van je snelheid en je gewicht. Bij een normaal tempo van 16 km/uur verbrandt iemand van 60 kg zo’n 350 calorieën per uur. Weeg je 90 kg dan ligt de verbranding op 554 calorieën. Hoe harder je fietst, hoe meer calorieën je kwijt raakt. Bij 22-26 km/uur fietsen verliest iemand van 90 kg al snel 900 calorieën. Het toppunt wordt bereikt op 30 km/uur, dan gaat de verbranding naar de 1500 calorieën (90 kg).

Spinning

Een echte calorieën killer is spinning in de sportschool. Dertig kilometer per uur fietsen op je eigen fiets in de buitenlucht is niet lang vol te houden. Zeker niet als je windje tegen hebt of als het regent. Wil je echt werk maken van afvallen door fietsen dan moet je overwegen om eens naar een sportschool te gaan. Het is niet alleen leuk om te doen maar door hard te fietsen op een speedbike verlies je in no-time je overgewicht. Het trainen in een groepje met opzwepende muziek maakt ongekende krachten los. Je fietst langer en harder door dan dat je alleen zou kunnen. Spinning staat daarom op nummer een als je (snel) wilt afvallen door fietsen.

Lifestyle

Alleen fietsen is helaas niet genoeg om blijvend gewicht te verliezen. Belangrijk is dat je ook een gezonde lifestyle hebt. Dit hoeft niet te betekenen dat je voortaan allerlei sapjes moet gaan drinken en lekker eten niet meer mag. Wel dat je meer verantwoord voedsel tot je neemt. Ongemerkt stapelen de calorieën zich op als je een hele dag voedsel tot je neemt. Een glaasje wijn of bier bevat 100 calorieën en een halve zak chips of 100 gram chocolade koekjes is goed voor 500 calorieën. Een actieve jonge vrouw heeft dagelijks 2000-2400 calorieën nodig. Vrouwen die weinig bewegen hebben aan 1600 tot 2000 calorieën meer dan genoeg. Als je vette snacks, tussendoortjes en alcohol weet te beperken dan ben je al een eind op de goede weg met afvallen. Fruit kan een prima alternatief zijn. Hoe gezonder je eet, hoe minder hard je hoeft te fietsen!