In een week afvallen

Buik afvallen

Heb jij ook een buikje wat je graag zou zien verdwijnen? De beste oplossing is niet minder te eten maar vooral om anders te gaan eten. Een goed dieet waarbij je 1-4kg per week afvalt is het eiwitten dieet. Door voldoende eiwitten te eten zal je lichaam bij een dieet niet je spiermassa aanspreken. Tegelijkertijd geven de eiwitten een verzadigd gevoel en blijft je stofwisseling in orde. Als je dan ook nog je calorieen weet te beperken door veel groenten en fruit te eten dan verlies je al snel 1-4 kg gewicht in een week.

Paleo Dieet

Dit dieet komt er in feite op neer dat je terug gaat naar de tijd van de oermens (het Paleolithicum). Kerngedachte van Paleo is dat de moderne mens teveel koolhydraten eet en terug moet naar Moeder Natuur. Door verse groenten, fruit, vlees, vis en noten te eten wordt de vetverbranding maximaal gestimuleerd. Pasta, brood en aardappelen worden niet aanbevolen om te eten. Dat laatste is een belangrijk nadeel van dit dieet als je het duurzaam wilt volgen.

Afvallen met medicijnen

Een middel om af te vallen met medicijnen is Xenical. Het zorgt ervoor dat je lichaam minder vet uit het voedsel kan opnemen. Bij een BMI van 28 of hoger kan de arts capsules Xenical (120mg) voorschrijven. Zonder recept is Orlistat ook te verkrijgen bij de apotheek maar dan onder de merknaam Alli. Wel zal de apotheker controleren of Orlistat samengaat met eventuele andere medicijnen die men gebruikt. Omdat het een medicijn is wordt Alli niet verkocht bij de drogisterij zoals het Kruidvat.

afvallen door Crash dieet?

Zoals de naam al suggereert is dit een dieet waarbij je abrupt stopt met je gewone eetpatroon. Ervoor in de plaats eet je een week lang verse soep of yoghurt. Zelfgemaakte soep met verse groenten is gezond en stilt de honger. Doe er geen vette bouillon, room, pasta, rijst, vermicelli of gehaktballetjes in want dan gaat het caloriegehalte behoorlijk omhoog. Gebruik vetarme bouillonblokjes; 1 blokje per liter water. Kant-en-klare soepen uit de supermarkt kan je beter niet eten. Ze bevatten veel zout, verdikkingsmiddelen, geur-, smaak- en kleurstoffen en weinig vitaminen B en C. Op korte termijn werkt het crash dieet goed; je kan er in een week een paar kilo mee verliezen. Je lichaam zal wel behoorlijk verzwakt zijn.
De kans is dan ook groot dat de verloren kilootjes er weer snel bij zullen komen. Een beter alternatief is het Eiwit- Proteinedieet. Het eiwitrijke voedsel voelt verzadigd aan. Hierdoor blijft het knagende hongergevoel uit en men valt gelijkmatig af.

Eiwit dieet – proteine

Een andere naam is het Dukan-dieet genoemd naar de Franse voedingsdeskundige die het uitbedacht heeft. Het principe van het proteine dieet is om voedsel met veel proteïnen te eten en weinig koolhydraten en lipiden. Voedsel wat in de eerste periode (1-10 dagen) gegeten mag worden is mager vlees, eieren, magere melkproducten, gevogelte, zeevruchten en minimaal 1.5 liter water per dag. Na deze periode mag men weer groenten, salades, tofu en soja gaan eten. Het voedsel moet zonder of met zo min mogelijk olie worden bereid. Er mogen geen aardappels, pasta en rijst gegeten worden. Wanneer het gewenste gewicht is bereikt kan men iets meer gaan eten (sneetjes brood, rijst, fruit). Een nadeel van het Dunkan dieet is dat er een relatief lange periode afgeslankt moet worden. Een stuk korter duurt het eiwitrijk dieet Vitadis Slanker Leven Plan.

Tips in een week afvallen

Gewone tips om af te vallen zijn niet zo moeilijk te bedenken. Wel om ze consequent vol te houden. Allereerst probeer zo gezond mogelijk te eten.
Dat wil zeggen voldoende verse groenten en fruit en zo min mogelijk magnetron maaltijden of vet eten. Magere vlees- en visgerechten zoals kip en makreel zijn meer gezond dan een gehaktbal met jus. Drink water ipv limonade en cola waar veel suiker in zit. Beperk het eten van snacks, chips en chocolade. Beweeg ieder dag voldoende door wat te fietsen, te wandelen of naar de sportschool te gaan. Met exclusief keukengerei van Pure Olive Wood kan men gezonde salades opdienen in olijfhouten schalen.

Stofwisseling & diabetes

Stofwisseling is het geheel aan processen waarin je lichaam voedsel afbreekt en dit omzet in energie. De snelheid waarbij dit gebeurt is niet voor iedereen gelijk. Het hangt af van o.a je geslacht, leeftijd en erfelijke aanleg. Mannen bijvoorbeeld verbranden sneller en meer calorieën dan vrouwen. Een globale richtlijn is dat een vrouw per dag gemiddeld 2000 calorieën (kcal) nodig heeft en een man gemiddeld 2500 kcal per dag. Een belangrijk stofwisselingsproces is het proces waarin koolhydraten worden omgezet in glucose.
Het hormoon insuline verhoogt de opname van glucose naar spier- en vetcellen. Wanneer er te weinig insuline aangemaakt wordt door de alvleesklier blijft er te veel glucose in het bloed dan kan men diabetes krijgen. Mensen met diabetes en obesitas zijn gebaat bij afvallen. Met een lager gewicht daalt het bloedsuikergehalte en kan men toe met minder medicijnen.

Afvallen op de gezonde manier

Door gezond te eten en bewegen kan men afvallen op de gezonde manier. Een voedzaam ontbijt en lunch zorgen ervoor dat calorieen worden verbrand en dat er minder behoefte is aan snoep overdags. Voor beginnende sporters zijn crosstrainen, wandelen en fietsen aan te raden.

Afvallen door bewegen

Een gezonde manier om gewicht te verliezen is afvallen door bewegen. Door heel Nederland worden iedere maand wandelingen, wandeltochten en wandelweekenden georganiseerd. Iemand van 60kg verbrandt met wandelen ongeveer 210 calorieen per uur.

Overgewicht & obesitas

Volgens cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) had in 2012 ruim 30% van de bevolking een matig overgewicht. Tien procent van de Nederlanders had een ernstig overgewicht, ook wel obesitas genoemd. Mensen met obesitas hebben meer kans op gewrichtsslijtage, hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Wereldwijd hebben een op de drie volwassenen last van overgewicht. In 1981 had 3.3% van de Nederlandse bevolking ondergewicht en 27.4% overgewicht. In 2012 waren de cijfers respectievelijk 2.3% en 41.5%. In de groep 65-75 jaar had in 2012 ruim 61% overgewicht (17% had obesitas).